onsdag den 30. marts 2011

Appelsinkage med chokolade og mandler..


Denne skønne kage bagte jeg også igår.. Der skal ifølge opskriften også appelsin sirup ovenpå, men det undlod jeg... Opskriften har jeg fundet hos skønne Elsk med mad , hun har simpelthen så mange lækre opskrifter....

3dl sukker
4 æg
3,25 dl mel
2tsk bagepulver
1/4 tsk salt
1 tsk vaniliesukker
175g  smeltet smør
200g meget finhakket mandler (helst blendet)
4 økologiske appelsiner
75g chokolade (kan undlades)

Smelt smørret. Riv skallen af 2 appelsiner fint. Pres saften fra alle appelsiner. Blend eller hak mandlerne meget fint.

Pisk sukker og æg sammen.

Rør mel, bagepulver og salt sammen og vend i.

Vend mandler i.

Rør smørret i.

Rør 0,75 dl appelsinsaft plus den revne skal i.

Smør en springform (24 cm) og drys med mel. Kom dejen i formen og bag kagen i ca. 40 minutter. Tag ud og afkøl.  ( jeg brugte en springform med hul i midten)

2 kommentarer:

  1. Ej hvor fint, så fik du alligevel lavet den:) hvordan smagte den?

    Mvh
    Mariam

    SvarSlet
  2. Den smagte super lækkert :-) Den var bestemt et hit.. Den havde den der intense smag af appelsin, men kun så det var frisk og ikke bittert.. Helt sikkert ikke sidste gang jeg laver den :-)

    SvarSlet