mandag den 17. oktober 2011

Koldthævede boller...



Elser simpelthen de her boller, og man kan variere dem i det uendelige, både med forskellige typer mel, og med kerner, grøntsager osv.... Det er en opskrift jeg har fået fra min mor, og de er så simple at lave, og man slipper for at have fingrene nede i dejen ( et kæmpe plus når man har lange negle)..

Jeg plejer at lave dejen inden jeg går i seng, og så bager min kæreste dem når han står op, da han altid er den første oppe her i hytten...

Koldthævede boller:

12 g gær ( 1/4 pakke)
5 dl. lunken vand
2 tsk. salt
675 g mel..

- Gæren opløses i vandet , derefter hældes salten i, og til sidst røres melet i... Dejen er ret klistret, men sådan skal den være, og man skal jo som sagt ikke have fingrene i det..

- Overdækkes med folie, og stilles i køleskabet natten over ( 6-8 timer)

- Sættes på en bageplade med 2 skeer, og bages i en forvarmet ovn på 180 g. varmluft i ca.15-18 minutter alt efter størrelse.

2 kommentarer:

  1. Hvor mange bliver der ca ud af den dej der? :D De ser gode ud!

    SvarSlet
  2. Det kommer an på hvor store du laver dem.. Nelle laver dem altid kæmpe store , så han får som regel mellem 6-8 .. Min mor laver dem mindre, og får dermed flere...

    SvarSlet