lørdag den 14. april 2012

Påskeæg og påskekage.




Jaja, bedre sent end aldrig :-) Da jeg kom hjem fra ferie, lå der en pakke fra Odense.marcipan og ventede på mig på posthuset :-) I pakken var der et fint personligt brev, et lille opskriftshæfte, en pakke marcipan, en pakke nougat, og en pakke mørk chokolade.. Så det var med det samme klart at jeg skulle lave påskeæg, som kunne serveres til vores påskefrokost..  Jeg valgte at lave nogle bare med marcipan og nougat, og så nogle med marcipan og nøddekrokant..

Nøddekrokant:

25 g hakkede haselnødder
25 g sukker
25 g nougat

. Hæld sukker og nødder på en pande, og rist det til sukkeret er smeltet og blevet elt gyldent..

- Bland nougaten i, og hæld massen på et spækbræt til afkøling. Når det er kølet af, kan det hakkes i passende størrelse.


Jeg bagte også en kage til desserten, men vores køleskab var simpelthen så fyldt at jeg ikke kunne lave den i forvejen, som jeg normalt ville gøre. Derfor blev jeg nød til at samle den lige inden vi skulle spise den, hvilket resulterede i jeg var total stresset, og den bare slet ikke blev fin.. Jeg kom også til at sætte neglemærker i marcipanen jeg overtræk med.. Men altså den smagte jo heldigvis skønt, selvom den ikke var særlig flot... Jeg havde bagt bunde af drømmekagedej, og kagen blev så fyldt med nougatmousse, og pyntet med frosting og små påskeæg.. Marcipanen jeg overtræk med, var sådan et udrullet stykke fra  Odense , jeg havde købt i fakta :-)

Nougatmousse:

½ l piskefløde
200 g nougat
3 blade husblas.

- Husblassen udblødes i vand i ca. 5 minutter.

- Nougatèn smeltes over vandbad, og den udblødte husblas røres ud deri.

- Fløden piskes til skum.. Når nougatèn er afkølet vendes den forsigtigt i flødeskummet, og det stilles på køl min. et par timer... Jeg lavede det dagen før, så det havde sat sig godt..

1 kommentar:

  1. Hej Pille

    Ved ikke om du kan huske mig, men jeg havde bloggen Birdie and I, som du fulgte lidt med på.

    Desværre gik den ned, af uforklarelige årsager, men nu er den oppe igen på en ny adresse. Håber at du vil kigge forbi ;) Det kunne være hyggeligt.

    Ditte
    http://birdieisback.blogspot.com/

    SvarSlet