mandag den 21. januar 2013

Appelsinkage med appelsinglasur.


Til min fødselsdag serverede jeg bla. denne kage , og den var et stort hit. Billederne er dog fra test bagningen en uges tid før . Jeg må jo erkende jeg er lidt perfektionistisk når det kommer til mad og bagværk, så jeg kunne aldrig drømme om at bage til gæster, med mindre jeg har afprøvet den først :-)

Den smagte simpelthen fantastisk, var dejlig frisk uden at være bitter, og så holdt eden sig saftig blød og lækker i flere dage, hvilket klart er et stort plus, tørre kager er altså bare ikke særlig spændene. :-)

Kagen blev bakset sammen ud af fri fantasi, og efter hvad jeg lige havde i skabene.

Appelsinkage med chokoladestykker og appelsinglasur:

3 dl sukker
5 dl hvedemel
4 æg
2 tsk bagepulver
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljesukker
175 g. smeltet afkølet smør
Saften fra 3 appelsiner
Skallen fra 2 appelsiner ( riv appelsinen på et fint rivejern, husk kun at få det yderste lag, det hvide er bittert)
2 håndfulde mørk hakket chokolade ( jeg brugte callebaut, men anden god chokolade kan også fint bruges)

Glasur:
Flormelis
Appelsinsaft

- Pisk æg, sukker og vaniljesukker sammen til en luftig masse

- Rør de tørre ingredienser i, og tilsæt den smeltede smør.

- Tilsæt appelsinsaft, appelsinskal og chokolade og vend det i dejen.

- Hældes i en smurt form, og bages ved 175 grader varmluft i ca. 40-45 minutter.

- Når kagen er afkølet tages den ud af formen, og pyntes med glasur og evt. appelsinskiver.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar