onsdag den 9. maj 2012

Madbrød med rosmarin.


Den anden aften fik vi dette skønne brød til aftensmaden, det smagte virkelig godt. Det havde en fin sprød overflade, og så en dejlig blød midte.. Jeg kunne også forstille mig det ville være lækkert med f.eks oregano , eller med tomat, olie og salt ovenpå... Men jeg lavede det som opskriften sagde, bortset fra jeg puttede tykmælk i, i stedet for youhurt naturel.

Opskriften fandt jeg på Arla`s hjemmeside, efter en google søgning..  Jeg skriver opskriften som jeg lavede den.

Madbrød:

50 g. smør
2 dl mælk
½ dl. tykmælk
25 g gær
1 tsk sukker
1 tsk groft salt
ca. 350 g. hvedemel
Rosmarin
Mælk til pensling.

- Smelt smørret i en gryde og tilsæt mælken.

- Hæld blandingen i en skål og  rørgæren ud heri.

- Tilsæt de øvrige ingredienser (hold lidt mel tilbage). Ælt dejen godt igennem.

- Form dejen til et rundt, fladt brød (ca. 28 cm i diameter) og læg det på en plade med bagepapir.

- Pensl brødet med mælk og drys med rosmarin.

- Sættes ind i en kold ovn, som tændes på 225 grader. Bages i ca. 20 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar