lørdag den 13. april 2019

Fuldkornssnegle med marcipan og tranebær


Ja super kønne er de altså ikke, men de smager SÅ godt. Jeg blev inspireret af en portion snurre min mormor havde bagt, jeg prøvede faktisk også at lave snurrei sidste uge ( bare med min egen opskrift fra snegle), men de blev simpelthen SÅ grimme at jeg nægtede at tage billeder af dem , men de smagte skønt  :-)
I dag fik jeg så lavet en omgang snegle i stedet for, og de blev i hvert fald meget pænere end snurrene , og de smager skønt. Jeg har ganske enkelt ikke tålmodighed til at lave snurre, det er unødvendig tid at bruge i min optik, på noget der smager ligeså godt som en snegl, men sådan er vi jo alle forskellige :-)
Dejen er lavet med hvid-hvede, og er derfor en fuldkornsdej :-)

Fuldkornssnegle med marcipan og tranebær:

50g gær
1 dl lun mælk
1 spsk sukker
½ tsk salt
1 æg ( + 1 til pensling)
100 g blødt smør
325 g hvid hvede
1 tsk kardemomme

Fyld:
150 g blødt smør
150 g sukker
125 g revet marcipan¨
50 g tranebær ( hakket)

- Gæren røres ud i den lune mælk.  Sukker og slat røres i.

- Tilsæt smør, æg, kardemomme og mel, og ælt dejen godt igennem.

- Lad dejen hæve ca. 1 times tid.

- Når dejen er hævet færdig, er det smartest lige at starte med at røre fyldet sammen. Sørg for at smørret er godt blødt, så det er nemt at smøre fyldet ud på dejen,

- Rul dejen ud på et meldrysset bord, og smør fyldet ud så det dækker alt dej.

- Rul dejen sammen til en pølse ( som når du laver kanelsnegle), og skær ud i snegle, jeg vil tro jeg skar dem i da. 2-2½ cm tykkelse.

- Læg sneglene på en bageplade beklædt med bagepapir, og tryk dem lidt flade. Jeg brugte 2 bageplader.

- Lad sneglene hæve overdækket i ca. 30-45 minutter.

- Pensel sneglene med sammenpisket æg, og bag dem i en forvarmet ovn på 200 g varmluft i 10-15 minutter.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar