mandag den 11. juni 2012

Pastapenne med tomat/fløde sovs og bacon.


Her til aften har vi fået denne skønne pastaret, det var meningen jeg ville lave den med varmrøget laks, men de havde desværre ikke noget da jeg var ude og handle, så jeg måtte tænke hurtigt, og valget faldt på bacon... Vi fik et par skiver ciabattabrød til, og så plukkede jeg lidt persille på altanen som vi dryssede over til sidst.. Det er en super let ret at lave, det tager dog lidt tid, da sovsen skal koge ind til den rigtige cremede konsistens, inden den blandes med den kogte pasta, men det er klart ventetiden værd..

Jeg kunne også forstille mig det ville være lækkert med en simpel salat af blandede salatblade og en citron/olie dressing.. Vi har til 2 dage i denne portion, så der er nok til 3-4 stykker, alt efter hvor meget man spiser..

Pasta med tomat/flødesovs og bacon:

500 g. pastapenne
7 friske tomater
Ca. 4 dl piskefløde
1 stort hakket løg
salt
2 fed hvidløg ( finthakket eller presset)
400 g. bacon ( enten skiver skåret i tern, eller bare bacon tern.)
Olivenolie
Persille til drys


- Sæt en gryde vand over til at koge. Skær forsigtigt et kryds i tomaterne, så skindet er let at få af. Når vandet koger kommes tomaterne ned i vandet, tages op efter ½-1 minut..

- Hæld kold vand over tomaterne, og pil skindet af. Skær herefter tomaterne ud i tern.

- Hæld lidt olie i en gryde, og hæld løget deri når olien er varm.. Svits dem af til de er klare.

- Tilsæt tomaterne, og lad dem småsimre i 10 minutters tid.

- Tilsæt fløde og hvidløg, og lad sovsen småsimre i ca. 30 minutter under jævnlig omrøring. Sovsen skal være cremet , men ikke alt for tyk.

- Imens sovsen koger ind, steges baconen til den er fast og let gylden.. Pastaen koges også så den er klar til at blive blandet med den færdige sovs..

- Smag til sidst til med salt, husk på der skal bacon i, så hellere putte for lidt i sovsen, og så tilsætte lidt ekstra når baconèn er blandet i.

- Til sidst blandes pasta, sovs og bacon godt sammen..

- Serveres med noget lækkert brød,  et drys persille, og evt. en let salat.





1 kommentar:

  1. Uhhh, det ser godt ud. Forestiller mig at det minder lidt om carbonara?

    Mange hilsner fra

    Anne.

    SvarSlet