fredag den 8. juni 2012

Wok med kylling, grønt og karry :-)


Ja det er jo nok ikke nogen hemmelighed at jeg ELSKER karry, og sammen med kylling og sprøde grøntsager kan det altså bare noget helt specielt.. Kæresten er heldigvis ligeså stor en karryholiker som jeg er, så vi er aldrig uenige når der står karry på menuen, men kæresten klager nu alligevel aldrig over maden :-)

Jeg valgte at lave karrysovsen først, og så tilsætte den til den færdige wokret til sidst, for at undgå at grøntsagerne ville miste deres sprødhed og koge for meget ud.. Det fungerede simpelthen SÅ godt, og det endte med at få samme konsistens som på kinesiske restauranter..  Jeg serverede det med kogle ris til.


Karrysovs:

Lidt fedtstof
Karry
Vand
Fond du chef kylling ( har man ikke det, kan en alm. terning eller andet fond også fint bruges)
Jævning ( jeg brugte bare noget maizena lys sovsejævner)
Salt

- "Brænd" karryen af i fedststoffet, og tilsæt vand og fond du chef ( jeg brugte en hel )

- Lad sovsen koge op, og jævn den til den har den ønskede tykkelse. Smag til sidst til med salt.

Wok med kylling og grønt:

3 store kyllinge bryster skåret i tern
5 gulerødder skåret i tynde strimler/skiver
3 store blade spidskål skåret i strimler
½ brocolli delt i mindre buketter
4 røde snack peberfrugter skåret i strimler
2 løg skåret i store tern
Olie
Soya

- Varm lidt olie op i en wok , tilsæt løgene og lad dem svitse lidt inden kyllingen hældes i. Svits løg og kylling, til kyllingen er blevet hvid på alle sider og stort set er gennemstegt..

- Tilsæt brocolli og gulerødder og lad det svitse med i ca. 5 minutter. Sørg for at røre rundt jævnligt så det ikke brænder fast.

- Tilsæt peberfrugt , spidskål og soya , og lad retten svitse i 2-3 minutter under jævnlig omrøring.

- Til sidst hældes den ønskede mængde karrysovs over, og blandes godt rundt i retten.

- Smag evt. til med salt..

2 kommentarer: