lørdag den 19. januar 2013

Chokolade konfektkage


Denne kage er en jeg har fået hele mit liv, det er en af de kager jeg kan huske tilbage fra min barndom. Den smager simpelthen himmelsk, både for sig selv, med en klat creme fraiche, med en kugle is til, eller som på billedet med is, hindbærcoulis og friske bær.

Det er nok en af de letteste kager jeg nogensinde har bagt, det tager ikke mange minutter at få lavet dejen, og så smidt den i en form og ind i ovnen. Som form bruges enten et tærtefad ( sørg for det ikke er for stort) , eller sådan en nonstick rund rimelig flad form ( ved ikke lige hvad den kaldes).

Chokolade konfektkage:

3 dl sukker
1½ tsk vaniljesukker
4 spsk kakao
1½ dl mel
2 æg
100 g smeltet smør
Hakkede nødder/mandler

- Sukkeret piskes sammen med æggene.

- De tørre ingredienser blandes i dejen ( jeg bruger bare min elpisker) , og til sidst blandes smørret i.

- Hældes i en smurt form, og bages ved 170 grader i 30-40 minutter. Jeg plejer at give den ca. 35 minutter, men det kan jo være lidt forskelligt fra ovn til ovn. Kagen skal være lidt "klæg/snasket/sej", men selvfølgelig ikke rå. Konsistensen minder egentlig lidt om en brownie.

2 kommentarer:

  1. mums - tror du den kan laves på mandelmel?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må erkende jeg ikke ved det, tænker at melet er i som bindemiddel, da der jo ikke er så meget i, så er bange for det bare vil blive noget smuldret noget. Men hvis du afprøver vil jeg meget gerne have en update :-)

      Slet