torsdag den 7. februar 2013

Banankage med chokolade ganache


Jeg elsker simpelthen banankage, den søde frugtsmag fra bananen og den fugtighed til tilføjer kagen, det er simpelthen fantastisk. Og mørk chokolade passer jo simpelthen perfekt til, jeg plejer sådan set at putte chokoladestykker i dejen, men denne gang valgte jeg at toppe med en lækker chokolade ganache, lavet på god mørk chokolade.

Opskriften jeg bruger er fra Karolines køkken, og er fra et af de opskriftshæfter der i sin tid blev husstands omdelt. Det er den opskrift min familie altid har brugt, og jeg syntes simpelthen den er perfekt. Jeg tilføjer dog altid noget ekstra banan, i forhold til hvad opskriften bruger. Jeg plejer at bruge 2 bananer i stedet for en enkelt som opskriften siger, ligesom jeg altid laver dobbeltportion af dejen. Denne gang havde jeg dog kun 3 bananer, så det måtte jeg nøjes med. Jeg skriver opskriften som jeg lavede den :-)

Banankage :

3 æg
340 gram sukker
4 tsk vaniljesukker
250 gram hvedemel
2 tsk bagepulver
200 gram smeltet afkølet smør
3 moset bananer ( jeg moser dem bare med en gaffel i en dyb tallerken)

- Pisk æg, sukker og vaniljesukker sammen til en luftig masse.

- Bland de tørre ingredienser sammen, og vend det forsigtigt i dejen ( jeg plejer at sigte det i, og så vende det rundt med en dejskraber), skiftevis med det smeltede smør.

- Vend de moset bananer i

- Hældes i en smurt springform, og bages ved 175 grader varmluft i ca. 45-60 minutter. Tjek med en kødnål om kagen er færdig.

- Tag ringen af kagen, og lad den afkøle.

Chokolade ganache:

200 gram god mørk chokolade 70 % ( hvis man ikke er til en så intens smag, kan chokolade med lavere kakaoindhold godt bruges)
50 gram smør
1½ dl piskefløde

- Smelt det hele sammen over vandbad, under jævnlig omrøring. Når det er en ensartet masse og alt chokolade og smør er smeltet, røres der godt rundt, og det hældes i en skål og stille på køl til afkøling.

- Når kagen er afkølet tages ganachen ud af køleskabet. Lad ganachen stå 10 minutters tid, så den ikke er så hård, og rør godt rundt i den til den bliver lidt blødere. Smør derefter den ønskede mængde ganache på kagen.

- Kagen skal opbevares på køl pga. fløden og smøret i ganachen , så inden den skal serveres, skal den lige have lov til at stå 20-30 minutters tid, så ganachen ikke er alt for hård og bare flækker når man skære kagen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar