lørdag den 16. februar 2013

Hindbærsnitter med citron og vanilje.


I forbindelse med min give-away, skulle jeg jo finde på en opskrift med hindbær marmelade, og det oplagte var jo hindbærsnitter. Jeg syntes dog jeg trængte til at prøve en med lidt mere kant, og en lidt anderledes smag, og valget faldt derfor på vanilje og citron.
Det var bestemt ikke noget dårligt valg, snitterne smager skønt af den velkendte snitte, men har samtidig en dejlig smag af citron, uden at blive bitter eller sur.
Hindbær snitter er en af min kærestes yndlingskager, så er lidt spændt på om han vrænger næse, eller om han godkender dem :-)

Jeg valgte at lave runde snitter, men hvis man vil have dem firkantet deler man bare dejen i to, og ruller to firkanter ud, og bager snitterne som en hel plade, og skære ud med det samme de kommer ud af ovnen.

Hindbærsnitter med citron og vanilje:

300 g. hvedemel
200 g. blød smør
100 gram sukker
2 tsk revet citronskal ( revet på den fineste side på rivejernet)
Kornene fra en vaniljestang + 1 teske sukker
1 æg
Hindbær marmelade

Glasur og krymmel til pynt .

- Hæld mel og sukker i en skål, og skær smørren ud i tern og hæld deri.

- Fjern kornene fra vaniljestangen, og mos dem med 1 tsk. sukker på et skærebræt. På den måde sørger man for der kommer vaniljekorn ud i hele dejen, og det ikke bare samler sig i en klump.

- Hæld citronskal og vanilje ned skålen til de andre ting, og ælt det hele godt sammen til smørret er smuldret.

- Tilsæt ægget og ælt dejen hurtig igennem, kun lige til den er sammenhængene.

- Rul dejen til en kugle og tryk den flad, og pak den derefter i folie. Lægges på køl i min. ½ time, så den er let at rulle ud.

- Rul dejen ud, og stik cirkler ud med en rund udstikker. ( Et glas kan også fint bruges hvis man ikke har en udstikker).

- Læg dej cirklerne på en bageplade med bagepapir, sørg for at hav lidt mellemrum. Jeg lagde 16 cirkler på en plade. Hvis man bruger alt dejen bliver der flere snitter, jeg valgte dog at stoppe ved de 16, og gemme resten til en omgang napoleonshatte .

- Smør ca. 1 tsk hindbær marmelade ud på hver cirkel, og læg forsigtigt en cirkel ovenpå.

- Bages ved 175 grader varmluft i ca. 10 minutter.

- Når kagerne er afkølet pyntes de med glasur og krymmel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar