onsdag den 6. februar 2013

Squashboller med durum og kerner/frø.


Igår bagte jeg disse skønne boller, fakta har i denne uge tilbud på squash, og med det samme jeg så det tilbud vidste jeg at jeg skulle bruge dem til at bage med. Squash er fantastisk at putte i brød og boller, fordi de tilføjer ekstra fugtighed.

Bollerne er stadig dejlig bløde i dag, hvilket klart både skyldes kærnemælken og squashen. Jeg syntes tit boller lavet på vand har det med at være triste og kedelige allerede dagen efter. Det er bestemt ikke sidste gang jeg bager disse boller, jeg lavede dem efter fri fantasi, men kan heldigvis huske hvad jeg puttede i :-)

Squashboller med durum og kerner/frø:

50 g. gær
1 tsk salt
1 spsk. sukker
½ liter kærnemælk
1 lille squash ( revet)
300 g. durum mel
Ca. 1 kg hvedemel( jeg fik ikke skrevet ned, men brugte mellem 1000-1200 gram)
1 stor håndfuld solsikkekerner
1 håndfuld hørfrø
1 æg
1 dl. flydende margarine

Æg til pensling
Nigellafrø til drys.

- Smuldr gæren i en skål, og hæld sukker og salt over, imens du river squashen.

- Rør rundt i gær blandingen til det er helt opløst.

- Tilsæt kærnemælk, æg, margarine og squash , og rør det godt rundt.

- Tilsæt durum , solsikkekerner og hørfrø, og rør godt rundt.

- Tilsæt hvedemelet lidt af gangen, og ælt dejen godt igennem ( jeg bruger min røremaskine). Dejen skal være let klistret.

- Sæt dejen overdækket til hævning, og lad det hæve i ca. 1 time.

- Form dejen til boller, og læg dem på en bagplade beklædt med bagepapir. Lad bollerne efterhæve overdækket mens ovnen varmer op.

- Pensel bollerne, og drys med nigella frø.

- Bag bollerne ved 175 grader varmluft i ca. 15-20 minutter. ( Tjek evt. om de er færdige ved at banke under en bolle, den skal lyde hul).

I skal altså også lige se mit nye køkken, jeg er simpelthen så glad for det. Vi flyttede jo i december, og har nu endelig fået et lille rækkehus, og vi nyder det simpelthen i stor stil. Det er SÅ skønt at slippe for at vade op af trapper, og så skønt at slippe for at have over/underboer. Vi har dog stadig lidt trapper der skal bestiges, da vores hus er i 2 etager, men altså det er jo slet ikke ligeså mange som da vi boede på 2 sal. Vi har så fået lavet nyt køkken herude, og det er noget helt andet , end det vi fik lavet i den gamle lejlighed. Men syntes simpelthen det fungere så godt, og det fremhæver ligesom det fantastiske lys der er i køkkenet. Vores lille hus har generelt et fantastisk lys, her er flere vinduer og de er bedre placeret end i lejligheden. Som I nok kan høre er jeg MEGET begejstret for vores nye hjem, det er simpelthen det bedste der længe er sket for os :-)

Nå, jeg kunne ævle i evigheder om lykken ved det nye hjem, men må hellere slutte her ;-) Her er så et par billede af det skønne køkken :-)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar