fredag den 13. marts 2015

Svinekæber med æblemost


Jeg er altid ret langsom til at få afprøvet ting der pludselig bliver en dille eller et stort hit igen, og der er vist ingen tvivl om at svinekæberne igen at kommet ind i varmen, og folk er vilde med det.

Igår afprøvede jeg det så for første gang, og jeg forstår dælme godt hvorfor det er så stort et hit blandt folk, det smagte jo virkelig fantastisk. I mine øjne er det et af de mest lækre stykker kød jeg nogensinde har spist. Sovsen kæberne lå i var også fuldstændig fantastisk, og propfyldt med smag, den var faktisk blevet så intens at jeg måtte spæde op med 1 dl vand ved tilsmagningen, da den var blevet lige kraftig nok. Men jeg lod også min svinekæber simre længere tid, end jeg kunne se de fleste gør i de opskrifter jeg var omkring.

Jeg valgte at bruge min egen fantasi , og bare putte de ting i jeg havde lyst til og tænkte ville være godt, og det smagte simpelthen skønt. Helt sikkert en ret vi skal have igen .

Svinekæber med æblemost:

400 gram svinekæber
1 bakke brune champignon ( skåret i både)
2 store gulerødder ( skåret i grove skiver)
1 stort løg ( skåret i grove både)
100 g. bacon i tern
2 laurbærblade
2 dl god æblemost ( vigtigt det er most IKKE juice)
5 dl vand
1 svinebouillonterning ( havde jeg haft fond havde jeg brugt det, i stedet for vand og terning)
Jævning
Salt/peber

- Start med at fjerne sener fra svinekæberne.

- Krydr svinekæberne med salt og peber, og brun dem godt af. Jeg bruger en støbejernsgryde.

- Tilsæt bacon og lad den brune godt af ( den skal ikke blive sprød ) .

- Tilsæt løg og champignon og rør godt rundt, og lad det svitse et par minutter.

- Tilsæt gulerødder, æblemost , vand og bouillonterning og rør godt rundt. Tilsæt de 2 laurbærblade.

- Lad retten småsimre i 2-2½ time, jævn sovsen og smag til med salt peber. Jeg tilsætte som sagt 1 dl. vand ved tilsmagningen, da jeg syntes smagen var blevet lige kraftig nok, men smag dig frem.

- Serveres med kartoffelmos

Ingen kommentarer:

Send en kommentar