mandag den 17. juni 2019

Gulerodskage med citronfrosting


Igår fik jeg bagt denne lækre kage, jeg havde en pose gulerødder i køleskabet der sang på sidst vers, og så skreg de jo nærmest på at blive til en kage ;-)

Jeg er en af dem der mener det er en dødssynd at putte ost i/på kage, så min gulerodskage er med lækker citronfrosting. Jeg plejer at putte rosiner i, men var desværre løbet tør.

Jeg bagte kagen i en form på 31*23 cm, jeg kunne nok godt have brugt nummeret mindre, så var kagen så også blevet det højere. Brug lige den form du selv syntes er passende .

Gulerodskage:

4 æg
300 g brun farin
2 dl neutral olie ( jeg bruger raps)
275 g hvedemel
1½ tsk bagepulver
½ tsk salt
1 tsk natron
2 tsk kanel
350 g revet gulerod

- Pisk æg og farin godt sammen.

- Pisk olie og gulerod i.

- Bland de tørre ingredienser og bland dem i dejen.

- Hæl dejen i en smurt bageform, og bag den på 175 grader varmluft i ca.35-45 minutter alt efter ovn. Jeg bruger en kødnål til at tjekke om kagen er færdig.

Citronfrosting:

175 g flormelis
125 g blødt smør
1 tsk vaniliepasta ( man kan også sagtens bruge vaniliesukker, stang , pulver eller aroma )
Finrevet skal fra 1 citron
2-3 tsk citronsaft ( smag dig frem)

- Pisk smør og flormelis godt sammen til en blød og lækker creme. Jeg vil tro jeg pisker i ca. 5-7 minutter.

- Pisk vanilie og citron i, og sørg for at få det pisket godt sammen.


Når kagen er afkølet er det bare at smøre den op , og evt pynte med det man nu selv ønsker. Jeg pyntede min kage med tørret kornblomst og fine små chokoladekugler.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar