tirsdag den 4. juni 2019

Lækkert madbrød med kryddersalt


Den anden dag fik vi lammekoteller , GRÆSKE KARTOFLERMOJO og salat, og dertil skulle der altså også et lækkert brød til at dyppe i mojoèn.

Det blev bikset sammen af fri fantasi, og blev ret så lækkert. Jeg havde heldigvis fået skrevet ned hvad jeg puttede i dejen.
Jeg brugte kryddersalt ovenpå, men man kan jo bruge de krydderier/krydderurter man har lyst til.

Madbrød:

25 g gær
3 dl lunken vand
1½ tsk salt
3 spsk neutral olie ( jeg bruger raps)
300 g tipo 00 mel
150 g durum mel
1 tsk bageenzym ( kan undlades)

Oreganoolie ( alm. olivenolie kan også bruges)
kryddersalt

- Rør gøren ud i vandet.

- Tilsæt salt og olie og rør rundt

- Tilsæt mel og enzymer og ælt dejen godt igennem i 5-10 minutter.

- Lad dejen hæve 45-60 minutter.

- Hæld dejen ud på et meldrysset bord, og tryk den flad. Jeg vil tro jeg lavede dejen 3 cm tyk.

- Læg dejen over på en bageplade beklædt med bagepapir eller en smurt hulplade ( jeg brugte hulplade).

- Tryk lidt lette "huller" med fingerspidserne. Dryp lidt olie udover dejen og drys med kryddersalt.

- Bages ved 225 grader i ca. 20 minutter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar