tirsdag den 29. april 2014

Boller med squash , majsgryn og hørfrø.


Det er ikke så meget jeg får bagt for tiden, men igår fik jeg endelig taget mig sammen. Det blev til disse skønne bløde boller, jeg er ret vild med squash i bagværk, da det tilføjer noget fugt, samtidig så er det jo en god måde at få lidt ekstra grønt ind i kosten på :-)

Jeg fik for et stykke tid siden en pakke fra AMO , og der var bla. en økologisk landhvedemel med, og den valgte jeg at bruge til disse boller.

Boller med squash, majsgryn og hørfrø:

50 g. gær
4 dl lunken vand
1 tsk salt
1 spsk. sukker
1½ dl. cremefraiche 18 %
1 squash ( revet )
1 dl hørfrø
2 dl. majsgryn
1 dl. rapsolie ( eller anden neutral olie)
Ca. 1 kg øko. landhvedemel ( alm. hvedemel kan også bruges).

- Gæren røres ud i vandet. Salt og sukker tilsættes og røres ud i væsken.

- Cremefraiche , squash, hørfrø, majsgryn og olie tilsættes, og der røres godt rundt.

- Melet tilsættes lidt af gangen, og dejen æltes godt igennem. Dejen skal stadig være let klistret, men stadig sammenhængende og til at arbejde med.

- Dejen hæver i 1 time, derefter formes den til boller. Bollerne efterhæver mens ovnen varmer op.

- Bages ved 175 grader varmluft i 15-20 minutter ( Hold øje med bollerne i ovnen, tjek evt. ved at banke under dem, om de er færdige).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar