onsdag den 30. april 2014

Mazarinkage med jordbærmousse og friske bær.


Til jer der ikke har set det, så har jeg lavet en ny side på FB for bloggen, så har i lyst til at følge med derinde, så finder I den lige HER .

Før påske fik jeg en skøn pakke fra ODENSE , og så var det jo med at tænke over hvad jeg skulle bruge det til, noget af marcipanen gik til denne kage.
Her i huset ELSKER vi jordbærtærte, og jeg har også selv lavet det et hav af gange. Men denne gang fik jeg altså lyst til noget lidt anderledes, men alligevel i samme stil. Derfor blev det til en lækker mazarinkage, toppet med jordbærmousse, og så pyntet med friske jordbær og chokoladeblomster. Den smager skønt, og er klart en kage jeg sagtens kunne finde på at lave igen. Den er let at lave, men tager lidt tid, fordi kagen jo skal køle af, chokoladen den er smurt med skal stivne, og så skal jordbærmoussen også sætte sig. Jeg bagte kagen i aftes, og der lavede jeg også moussen, så var det hurtigt lige at samle kagen i dag, og så var det ellers bare at skære sig et stykke.

Mazarinkage:

250 g. marcipan ( revet)
250 g. sukker
250 g. blødt smør
4 æg
100 g. mel
Mørk chokolade til pensling efter afkøling

- Æg og smør piskes luftigt. Herefter tilsættes æggene et af gangen.

- Sigt mel ned i massen, og tilsæt marcipan, og vend hurtigt det hele rundt.

- Hældes i en smurt springform , og bages ved 175 grader varmluft i ca. 40 minutter. Tjek efter med en kødnål, der skal ikke hænge dej fast, men kagen skal selvfølgelig heller ikke være tør.

- Når kagen er helt afkølet, pensles den med smeltet mørk chokolade.

Jordbærmousse:

3 dl. piskefløde
1 pose frosne jordbær
5 blade husblas
Evt. lidt flormelis.

- Jordbærene koges op, og blendes herefter med en stavblender.

- Den udblødte husblas tilsættes det varme jordbær, og der røres godt rundt til det hele er opløst. Tilsæt evt. lidt sigtet flormelis, hvis du syntes moussen skal sødes lidt. Jeg brugte meget lidt flormelis, da kagen jo er ret sød i sig selv, og jeg derfor ønskede en let syrlig mousse.

- Lad jordbærmassen køle helt af.

- Pisk fløden til flødeskum, og vend forsigtigt den afkølede jordbærmasse i.

- Moussen stilles nu på køl i min. 3 timer. Jeg lod den som sagt stå natten over, så var jeg helt sikker på at den var klar til brug.


Når kagen skal samles er det bare at putte jordbærmoussen ovenpå kagen, og så pynte med friske bær, chokoladepynt eller hvad man nu ellers har lyst til.



2 kommentarer:

  1. Jeg tænker... kan den mon laves med rabarber i stedet for jordbær, det er hvad, jeg har i haven i øjeblikke??
    Hvor mange rækker kagen til??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia :-)
      Det tror jeg sagtens man kan, jeg vil faktisk tro at man kan bruge de fleste slags frugtmousse ovenpå, tænker også at citronfromage kunne være lækkert. Selve kagen er jo ret sød i sig selv, så den kan sagtens trække noget syre ovenpå, også derfor jeg stort set ikke puttede sukker i min mousse.

      Alt efter hvor store stykker man nu spiser, så vil jeg tro at der er til 8-10 personer i kagen :-)

      Slet