søndag den 13. april 2014

Frikadeller med æble, timian og havregryn.


Ja nu kommer der altså lige en frikadelleopskrift mere. I dag skulle det nemlig være noget nemt til aften, og valget faldt derfor på frikadellesandwich. Jeg variere ofte hvad jeg putter i frikadellerne, men ind imellem laver jeg selvfølgelig også en traditionel frikadelle.

I dag måtte jeg lige kigge i skuffer og skabe, og da jeg havde et æble der trængte til at blive brugt, så blev jeg enig med mig selv om at prøve det. Æble og svin går jo normalt ret godt sammen, men jeg har nu alligevel aldrig prøvet det i frikadeller før, men det har jeg så nu. De blev super lækre, og er klart noget jeg sagtens kunne finde på at lave igen.
Jeg lavede fars af 1 kg kød, for så har vi nemlig til pålæg og hånddeller de næste dage :-)

Frikadeller med æble, timian og havregryn:

1 kg, hakke svinekød
2 æg
Mælk ( jeg tog den altså bare lidt på slump)
1 stort løg ( finthakket)
1 æble ( skrællet og revet)
1 håndful frisk timian ( uden de store stængler)
3 håndfulde havregryn
2 tsk. salt

- Alle ingredienserne blandes sammen til en fars, farsen skal ikke være for blød, da den ikke skal hvile i køleskabet, men skal kunne formes med det samme.

- Frikadellerne formes som normalt, og steges på en pande. Man kan også vælge at brune dem på panden, og så stege dem færdig i ovnen, det gør jeg stort set altid. De skal have 20-25 minutter ved 175 grader varmluft ( eller 200 grader normal ovn).




Ingen kommentarer:

Send en kommentar