tirsdag den 8. april 2014

Mandelpaneret laks med karrystegte grøntsager.


Om tirsdagen kommer fiskebilen til byen, og så er det jo altså oplagt lige at smutte forbi, og se om han måske kunne friste med noget. I dag købte jeg noget lækkert laks, og så købte jeg også noget fiskefars som skal bruges i morgen.

Jeg var jo som sagt i go appetit for et par uger siden, hvor jeg fik masser af inspiration, og dagens ret er stærk inspireret derfra, dog har jeg lavet lidt ændringer, f.eks sprunget nudlerne over, og brugt kokosmælk i stedet for æblemost. Men det er jo netop det skønne ved opskrifter, man kan lade sig inspirere, og så ellers bruge hvad man har i skabe og skuffer, eller hvad man nu engang har lyst til.

Jeg var ret spændt på hvad min kæreste ville syntes, men han var heldigvis meget begejstret, og har ytret at det jeg skal bestemt lave igen. Det er jo altid rart når maden man laver bliver værdsat , og jeg havde jo netop lavet ændringer for at tilpasse den både min og kærestens smag, samt efter hvad jeg lige havde herhjemme. Den originale opskrift finder du lige HER

Ovnbagt laks med karrystegte grøntsager:

400 gram laks
Mandelmel
Olie
Salt/peber

1 grøn peberfrugt (skåret i grove tern)
3 gulerødder ( skåret i grove skiver)
½ spidskål ( snittet)
1 stort rødløg ( skåret i små både)
4 forårsløg ( skåret i skiver på skrå)
Frisk basilikum og timian ( bare revet groft mellem fingrene)
Ca. 3 tsk karry
2 tsk. rød karrypasta
1 lille dåse kokosmæl
1 dl. vand
Salt/peber
Lidt citronsaft
Lidt olie


- Start med at tænd ovnen på 200 grader

- Vend laksen i mandelmel, og læg den i et smurt ovnfast fad. Sættes i ovnen når den er varm. Laksen tages ud igen efter ca. 20 minutter.

- Sæt panden over på komfuret , og lad den blive varm.

- Hæld karry på den varme pande, og efter lidt tid tilsæt gulerødder og rødløg. Ryst det hele godt rundt, så karryèn slipper panden, og "klistre" sig til grøntsagerne.

-Tilsæt lidt olie , og vend det hele godt rundt. Lad det svitse et par minutter.

- Tilsæt peberfrugt og forårsløg, og vend det hele godt rundt. Lad det svitse et par minutter, og tilsæt derefter kokosmælken. Lad det simre et par minutter igen.

-Tilsæt spidskål og rør det hele godt rundt. Tilsæt herefter vand og karrypasta, og lad det simre et par minutter. Tilsæt de friske krydderurter.

-Smag til med citronsaft, salt og peber.

Jeg pressede lidt citronsaft ud over retten da den var anrettet, og pyntede med lidt friske krydderurter.

Mængden af karry og karrypasta kan man jo variere efter smag, vi er MEGET glade for karry her i huset ;-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar