mandag den 12. februar 2018

Koldhævet boller



Jeg elsker friskbagt boller til morgenmaden, men det der med at skulle stå mega tidligt op, larme som ind i pokker med røremaskinen, vente på dejen hæver osv, det gider jeg altså ikke bruge min morgen på ;-)

Så disse boller er en af de opskrifter vi jævnligt bruger, jeg har i sin tid fået den af min mor. De er simpelthen SÅ nemme at bikse sammen, 2 minutter , en skål , en ske og så er dejen rørt sammen og sat på køl, og næste morgen er det bare at sætte dem på bagepladen med 2 skeer, og så i ovnen, og vupti friskbagte boller til morgenmaden, sprøde udvendig og lækre bløde og "svampede" indvendig.

Man kan fint erstatte noget af hvedemelet med havregryn, eller anden anden type mel hvis man ønsker det, jeg bruger jævnligt havregryn. Denne gang blev det dog bare helt plain, og de smager skønt. Jeg laver dejen inden jeg går i seng, røre den sammen i en 3 liters margretheskål, og så på med låget og på køl ( har man ikke låg til sin skål, så sætter man bare folie over ) .

Jeg laver bollerne ret store, så får 9 stk ud af denne portion,


12 g gær ( en kvart pakke)
5 dl lunken vand
2 tsk salt
675 g hvedemel

- Rør gæren ud i vandet, og rør salten i.

- Tilsæt mel og rør det hele sammen til en ensartet dej.

- Sættes på køl natten over ( min. 8 timer) .

- Sættes på en bageplade beklædt med bagepapir. Jeg bruger 2 spiseskeer og så et glas vand til lige at dyppe skeerne i mellem hver dejklat, så glider det nemt af.

- Bages ved 225 grader varmluft i ca. 20 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar