tirsdag den 20. februar 2018

Boller med havregryn, squash og tykmælk



For tiden bager jeg rigtig meget, jeg har en masse uro i kroppen pga medicin, så har svært ved at sidde stille. Uroen er frygtelig, men jeg kan ligeså godt bruge den til noget fornuftig når den nu alligevel er der ;-)

Igår fik jeg bla. bagt disse skønne boller, og det fede er at man slipper for at have hænderne i dejen ( hvis man altså har en røremaskine), for dejen sættes på bagepladen memd 2 skeeer.  Jeg fik 13 boller ud af denne portion.


50 g gær
2 dl lunken vand
2 dl tykmælk
2 tsk salt
2 tsk sukker
1 dl neutral olie ( jeg bruger raps)
1 squash ( revet )
3 dl havregryn
1 dl hørfrø
2 dl solsikkekerner
600 g. hvedemel.

- Gæren udrøres i vandet.

- Tykmælken røres i, og salt, sukker og olie tilsættes og røres i.

- Revet squash, hørfrø, solsikkekerner, og havregryn tilsættes, og det røres godt rundt.

- Melen tilsættes og dejen røres godt sammen. Jeg lader den ælte 5 minutters tid i maskinen.

- Skålen dækkes over med et viskestykke eller husholdningsfilm, og dejen hæver 1 times tid.

- Dejen sættes på bageplader beklædt med bagepapir med 2 spiseskeer. Jeg har et glas med koldt vand stående, som jeg dypper skeerne i, så slipper dejen nemt.

- Bages ved 200 grader varmluft i  ca 15-20 minutter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar