onsdag den 7. februar 2018

Wok med tigerrejer, nudler og grøntsager




Er du vimmer bloggen har stået stille i lang tid nu, men der har simpelthen være SÅ meget der har drænet mig for energi. Jeg har været ret så syg af galdesten i 2016, og endte med at få fjernet min galdeblære akut, så har jeg fået konstateret fibromyalgi i start 2017, og nu har jeg så også lige fået konstateret Autoimmun hepatitis, som er en sjælden kronisk leversygdom, modsat de andre typer hepatitis smitter mit ikke, da det er mit immunforsvar der angriber min lever og giver betændelsen. Lige pt har jeg jo så et udbrud, som er ved at blive slået ned med medicin, og det er dælme stærke sager, som desværre også giver en del bivirkninger, men det virker og det er det vigtigste. 

Alt det her sygdom har virkelig gjort et eller andet, altså det er jo på ingen måder fedt, og jeg ville ønske jeg var foruden, MEN det har dælme endnu engang fået mig til at værdsætte livet endnu mere, og indse HVOR stor en gave livet rent faktisk er. Så noget godt har det da også haft med sig. 

Nu skal det hele ikke handle om sygdom. Vi er også flyttet igen igen ;-) Vi er flyttet til min barndomsby i en skøn lejlighed, så nu bor jeg igen tæt på min mor og mormor, og jeg nyder det bare SÅ meget, og ser dem meget mere nu end jeg gjorde før, min mormor er nemlig flyttet tilbage til byen efter flere år i nordjylland. ELSKER bare lige at kunne gå hjem til familien, kunne lave spontane aftaler, og bare lige kigge forbi til et spil kort eller en kop te . 

Vores mad har i perioder virkelig ikke været særlig spændende, og det er jo så også en af årsagerne til at jeg ikke har blogget, for det har virkelig ikke været noget værd at skrive hjem om ;-) Men nu er der ved at komme gang i det igen, og jeg har en del opskrifter liggende jeg gerne vil have smidt op, så NU håber jeg altså det er tiden hvor bloggen bliver genoplivet. 

Håber at der stadig er folk der vil følge med, det kan jo også være der kommer nye læsere til, men det er jo også min egen private opskriftssamling det her, så uanset hvad bliver der i hvert fald smidt opskrifter på bloggen :-) 


wok med tigerrejer, nudler og grøntsager: 

Og nu til det som det handler om, nemlig maden. Denne opskrift er super nem at gå til, smager hammer godt, og så er det noget alle burde kunne finde ud af. Man kan jo tilsætte lige præcis de grøntsager man selv kan lide, eller dem man lige har i køleskabet/på køkkenbordet, det er nærmest kun fantasien der sætter grænser. Jeg har brugt følgende: 


1 ps. optøet tigerrejer. ( køber dem på frost)
200 gram kogte ægnudler kogt efter anvisning på pakken.
1 rød peberfrugt i tynde strimler
1 grøn peberfrugt i tynde strimler
1 pose sugarsnaps
1 bundt forårsløg i ringe
3 gulerødder i tynde strimler/stave
Sød chilisovs
3 fed finthakket hvidløg
Rapsolie
Soya
Fish sauce

- Start med at pille rejerne, og marinere dem i hvidløg, ca. 1 spsk olie, og 3 spsk sød chilisovs.  Lad dem trække på køl i min. 2 timer. Jeg putter det hele i en frysepose, og så er det nemt lige at fordele marinaden på alle rejerne. 

- Steg rejerne først, og hæld dem i en skål når de er færdige, så de ikke ender med at blive overtilberedte og seje. 

- Tilsæt nu lidt olie til wokken, og start med at tilsætte gulerødderne, når de har svitset et par minutter tilsættes peberfrugt og sugarsnaps, og steger med et par minutter. 

- Tilsæt nudler og forårsløg og de stegte rejer, og steg 1 minuts tid mens du røre jævnlig rundt. 

- Tilsæt soya og fishsauce, brug den mængde du syntes er den rette, jeg har ingen mål på hvor meget jeg har brugt. Bar husk hellere tilsæt lidt af gangen, end pludselig at have tilsat for meget. 


                                                                                                                                                                   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar