torsdag den 2. februar 2012

Fastelavnsboller.


For en uges tid siden bagte jeg disse lækre fastelavnsboller.. Jeg fandt opskriften i Amo`s "Den store bagebog 2" , og lavede dem så med 4 slags fyld. De grønne er med æble/kanel , jeg kogte bare en æblegrød og tilsatte lidt kanel deri, uf hvor en himmelsk duft.. De gule er med marcipan, de blå er med hindbærmarmelade og de pink er med jordbærmarmelade :-)
Jeg var også lige nede ved en af de andre i opgangen, og aflever en af hver slags.. Som altid blev han rigtig glad for at få lidt kage, han er begyndt at kalde mig for hans kage leverandør :-D

Fastelavnsboller:

Ca. 500 g. hvedemel ( jeg brugte nok nærmere 600 g)
200 g. blødt smør eller margarine
50 g sukker
50 g gær
2 dl mælk
2 æg
1 tsk salt
½ tsk kardemomme.
Æg til pensling

- Lun mælken, og opløs gæren heri.

- Ælt de øvrige ingredienser i , og ælt dejen til en ensartet blød dej

- Lad dejen hæve overdækket i ca. 30 minutter.

- Del dejen til det ønskede antal boller, og pres dem flade og læg fyldet i, og luk sammen.

- Lægges på en bageplade med bagepapir med samlingen nedad.

- Pensel dem med sammenpisket æg, og bag dem ved 175 grader varmluft i 10-15 minutter.

1 kommentar:

  1. Dem må jeg nok hellere lave til gæsterne her i weekenden.

    SvarSlet