torsdag den 15. september 2011

Citron-is ..


Se lige hvor en fin masse min nye baby har lavet til mig *Gg* For et stykke tid siden mødtes jeg med skønne Malou , og hun havde taget den skønneste citron-is med, den smagte simpelthen himmelsk, og var så fløjlsblød så det næsten var helt uvirkeligt... Jeg var helt sikker på, at når jeg fik min is-maskine skulle jeg prøve at lave den.. Nu har jeg jo fået min is-maskine, så i dag har jeg lavet en portion citron-is, og i morgen vil jeg lave en portion lakridsis..

Opskriften har jeg fundet lige HER , og det er også fra klidmosters blog, jeg har fundet opskriften på lakridsisen :-)

Jeg har lige smagt en lille klat , som ikke kunne være i bøtten der skulle i fryseren, og nøj den er blevet god, præcis ligesom Malou`s :-) I morgen skal jeg have en KÆMPE kugle til dessert, vi skal jo fejre valget :-)

Citron-is :

2½ dl. friskpresset citronsaft
2½ dl. piskefløde
1 ds. kondenseret mælk
1 dl. vand

- Citronerne presses, og saften sies lige igennem et klæde over en skål, for at fjerne frugtkød osv.. Malou har brugt en fin sigte, men sådan en ejer jeg ikke , så jeg har bare brugt et viskestykke..

- Citronsaft, vand og kondenseret mælk piskes sammen med et piskeris , og kommes på køl, til massen er helt kold..

- Når massen er helt kold, piskes den sammen med 2½ dl. piskefløde , og massen køres så i ismaskinen i ca.40 minutter, og hældes derefter i en bøtte og i fryseren..

Malou havde brugt de tomme citronskaller til at fylde isen i, men det havde jeg simpelthen ikke plads til i min fryser.. Men man vælger jo helt selv, hvordan man vil fryse isen ned :-)

2 kommentarer:

  1. Årh mand, den ser lækker ud!! Jeg har faktisk en ismaskine fuldstændig magen til. Er nok 15 år siden jeg fik den og tror jeg har brugt den max. 5 gange.. Ku' være jeg sku' komme i gang!

    Jeg har givet dig en award, hvis du har lyst til at lege med :o)

    SvarSlet
  2. Jeg kan virkelig anbefale den opskrift her, jeg var solgt da jeg smagte klidmosters skønne is, så jeg måtte altså selv få bakset en portion sammen :-)

    Mange tak, det vil jeg da lige kigge på :-)

    SvarSlet