lørdag den 5. november 2011

Æbleskiver..




Så har vi fået årets første æbleskiver, og selvfølgelig er de hjemmelavede.. De smagte som altid skønt, og blev serveret med flormelis og hjemmelavet jordbær marmelade :-) Dem vi ikke har spist, har jeg smidt i fryseren, så er det hurtigt lige at varme et par æbleskiver når lysten melder sig :-)

Æbleskiver:

250 g. mel
1 spsk. sukker
½ tsk kardemomme
½ l kærnemælk
75 g. smeltet margarine eller smør
2 tsk. natron
2 æg

Fedtstof til bagning/stegning

- Alle ingredienserne piskes sammen med en elpisker.. Og er så klar til at blive lavet med det samme...

Jeg bruger altid min gamle æbleskive pande i smedejern , det syntes jeg klart er de bedste.. Jeg kunne aldrig drømme om at bruge en elektrisk , men sådan er vi jo nok alle forskellige :-)

Tip: Lidt reven citronskal smager også super lækkert i dejen ...

2 kommentarer:

  1. hej rikke,

    jeg har lige prøvet æbleskiveren men desværre uden succes:( ikk nok med at jeg brændte fingeren og de første to pander på, så faldt æbleskiveren sammen og var slet ikk luftige og lækre som dem jeg plejer at købe:( hvad gjorde jeg mon forkert?

    mvh
    Mariam

    SvarSlet
  2. Hej Mariam :-)

    Altså min falder også altid lidt sammen, det syntes jeg altid de gør, uanset hvilken opskrift jeg har afprøvet, og hvem der har lavet dem.. Dog plejer de stadig at være dejlig luftige og smage super godt..

    sidste gang jeg lavede dem ( der hvor jeg postedet dette indlæg) , gik det dog en del bedre, der var mange af dem der ikke faldte så meget sammen, men hvad jeg lige gjorde, ja det ved jeg faktisk ikke, hehe..

    SvarSlet