onsdag den 16. november 2011

Hønsefrikasse



Ja altså kønt ser det jo ikke ligefrem ud , men det smager simpelthen fantastisk... Jeg valgte at bruge Bo Bech`s  opskrift som inspiration, jeg lavede så lidt om på den.. Det er første gang jeg har lavet det, men bestemt ikke sidste gang, det smagte virkelig godt. Og selvom det tager lidt tid at lave, ja så er det jo let.. Vi kan f.eks ikke lide selleri, så det harjeg kun brugt til at koge fonden på, ikke taget med med i retten.. Jeg ville også gerne have noget bid i retten, derfor brugte jeg heller ikke gulerødderne som var med da jeg kogte fonden.. Ja der er jo altså lidt madspild ved at gøre det på den måde, men sådan må det så bare være :-) Jeg lavede også et par andre justeringer.. Jeg skriver opskriften som jeg lavede den. Vi har haft mad til 2 dage , og der er til en dag mere, nogen der ved om man kan fryse det?


Hønsefrikasse:

Fond:
1 kylling ( 1200 gram)
1 knoldselleri ( skåret ud i ca. 8 stykker)
2 porre ( skåret over en enkel gang)
4 gulerødder ( skrækkede , men hele)
vand.

Derudover:
Ærter
5 gulerødder
½ liter mælk
salt
Jævning
1 hønsebouillon terning

- Kyllingen lægges i en suppegryde, sammen med grøntsagerne , og der hældes vand over så det lige dækker det hele.

- Koges i ca. 1 time.

- Kyllingen og grøntsagerne tages op, og væden hældes lige igennem en sigte, for at få fjernet evt, små stykker grønt eller kylling.

- Væden koges ind til der er 1-1½ liter tilbage..

- Imens pilles kyllingen og skæres i mundrette bidder . gulerødderne skrælles , skæres over i halve på langs og skæres i små tern.

- Når væden er kogt ind, tilsættes mælken og gulerødderne, og det koges i ca. 15 minutter. Tilsæt bouillon. Retten jævnes, og til sidst tilsættes ærter efter behov og kyllingekødet..

- Retten smages til med salt, og serveres med kogte kartofler , evt. med et drys persille på toppen.



1 kommentar:

  1. Godt du er med på stop spild af mad bølgen!

    Din blog har lige fået en ny fast læser :-)

    KH
    Selina

    SvarSlet