fredag den 4. marts 2011

Indisk Curry med lam..

Ja jeg er jo blevet lidt blog-nørd, så har nogle forskellige blogs jeg føler med på, og falder ofte over nogel spændene opskrifter jeg simpelthen bliver nød til at prøve, den her var en af dem, har glædet mig til at prøve den, og i aften blev det så. Og NØJ det smagte godt... Vi fik basmatti ris og naan brød til, og jeg skulle have haft mangosalat til, men mangoen var dårlig, øv! Så jeg fik bare nogle blandede salat blade , med lidt gulerod og porre i..

Lamb curry:

500 g lammekød i tern (jeg brugte mørbrad)
1 løg (grofthakket)
3 fed hvidløg (grofthakket)
Grov gharam masala:
2 laurbærblade
1 kanel
3 hele kardemommefrø
3 hele nellikerfrø
1 lille chili
1 spsk friskhakket koriander
1 dåse hakkede tomater
1 tsk spidskommen
2 tsk gharam masala
1/2 tsk stødt ingefær
1 tsk karry
2 spsk yogurt natural
salt og peber

1.  Svits de hakkede løg med den grove gharam masala indtil de er let brunet. Tilsæt de hakkede hvidløg og koriander og lad dem snurre lidt. Tilsæt lammeternene og brun på alle sider.

2. Tilsæt nu de hakkede tomater og resten af de stødte kryderier incl. gharam masala og bring retten i kog. Skru ned og lad den stå og små simre i ca. 45 min eller indtil lammekødet er mørt.

3. Inden curryen skal serveres tilsættes yogurten og den simre lige de sidste par minutter.

2 kommentarer:

  1. Hej Nelle,
    Så fik du lavet retten. Det lyder til at ha' lykkes:) Det ser godt ud. Ærgeligt med mangoen, den sætter ellers sit præg:)

    Mvh
    Mariam

    SvarSlet
  2. Ja det var simpelthen bare SÅ ærgeligt med mangoen, havde sådan glædet mig, elsker mango... Men det smagte simpelthen fantastisk , og det lykkedes mig at få fisket både nelliker og kardemomme frøene op, og selvfølgelig også laurbærblade og kanel, men dem havde jeg ikke tvivlet på, de er jo så store.

    SvarSlet