tirsdag den 27. december 2011

Bedstemorboller med gulerod


Jeg fik også lige bagt en portion boller i dag... Jeg valgte at bruge grundopskriften på bedstemor boller, ( igen fra amo`s store fødselsdags bagebog) , og tilsatte så bare selv gulerod og solsikkekerner, og så lidt sesam på toppen.

Jeg har ikke smagt dem endnu, men de plejer at være super lækre når jeg har bagt dem tidligere, har dog ikke prøvet at lave denne version af bollerne før.. Jeg lod dem dog hæve længere og anderledes end opskriften siger, så jeg skriver som jeg gjorde :-)

Gulerodsboller:

Ca. 500 g. hvedemel
75 g blødt smør eller margarine
50 g gær
1 æg
2½ dl. mælk
1 spsk. sukker
1 tsk. salt
5-6 små gulerødder ( revet)
Ca. en håndfuld solsikkekerner
Sesamfrø
Æg til pensling

- Mælken lunes, og gæren røres ud deri.

- Tilsæt de andre ingredienser og ælt dejen godt igennem til den er glat og ensartet...

- Lad dejen være i skålen og put et viskestykke over, og lade den hæve i ca. 30-45 minutter.

- Form dejen til boller, og stil dem på en bageplade med bagepapir. Lad bollerne efterhæve mens ovnen varmer op.

- Pensl bollerne med sammenpiske æg eller mælk, og drys lidt sesamfrø over.

- Bages ved 175 grader varmluft i ca. 10 minutter.

2 kommentarer: