tirsdag den 5. marts 2019

Bløde boller med kardemomme og hvid hvede.


Det er ikke særlig tit jeg bager "mormor-boller", men igår fik jeg virkelig lyst til en lækker blød boller med kardemomme. Derfor gik jeg straks i køkkenet og biksede en dej sammen til sådan en portion. Jeg valgte at putte både almindelig og hvid hvede i.

Kardemommeboller 16 stk :

2 dl lunken vand
3 dl mælk
50 g gær
1 tsk salt
1 spsk sukker
100 g blødt smør
1 æg ( + 1 til pensling)
400 g hvid hvede
500 g alminde hvedemel
1 tsk bageenzym. ( kan undlades)

- Rør gæren ud i vandet. Tilsæt mælk, sukker og salt, og rør det godt sammen.

- Tilsæt mel, smør og mel, og ælt dejen godt igennem. Jeg lod min maskine ælte dejen i ca. 10 minutter.

- Sæt dejen til hævning i 45-60 minutter.

- Del dejen i 16 stykker, og form dem til boller. Sæt dem på en bageplade beklædt med bagepapir.

- Lad bollerne efterhæve i 30-45 minutter.

- Pensl bollerne med sammenpisket æg, og bag dem ved 225 grader varmluft i ca. 12-15 minutter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar