fredag den 8. marts 2019

Langtidsstegt ribbensteg


Jeg har aldrig været særlig vild med ribbensteg , da jeg syntes det er alt for fed. Men efter et besøg hos min far, hvor vi fik langtidsstegt ribbensteg har jeg ændret mening, nu elsker jeg ribbensteg, og vil faktisk hellere have det end f.eks kamsteg. Det meste fedt smelter væk, og man får super saftig og mørt kød, og så selvfølgelig sprøde svær :-)
Jeg bruger samme metode, uanset hvor stor stegen er, dog vejer mine stege altid mellem 1-2 kg.

Langtidsstegt ribbensteg:

Ribbensteg
Groft salt
Vand

- Gnid sværene godt ind med groft salt, og læg stegen i et ovnfast fad og hæld vand i bunden.

- Sæt stegen i en forvarmet ovn på 100 grader, og lad stegen være i ovnen i 4 timer.

- Tag fadet med stegen ud, og hæld væsken fra fadet. Tilsæt nyt vand til fadet(  ca.5 dl), og sæt stegen i ovnen igen, og lad den stå der og passe sig selv i 1 time og 45 minutter.

- Tag fadet med stegen ud, og hæld den lækre stegesky over i en skål. Sæt stegen tilbage i ovnen, og skru op på 225 grader med grillfunktion, så sværene bliver sprøde. Husk at holde godt øje, så den ikke pludselig bliver brændt.

Sovs:

Stegeskyen fra stegen
2½ dl mælk eller fløde
Ribsgele
Kulør
Jævning
Salt

- Hæld stegeskyen og mælk/fløde i en lille kaserolle/gryde, og bring den i kog under jævnlig omrøring. Tilsæt ribsgele efter smag, kulør, og jævn sovsen. Smag til med salt og evt mere ribsgele ( jeg bruger ca. 2 tsk gele til 5 dl stegesky )

Agurkesalat:

1 agurk skåret i tynde skiver
2 dl eddike
1 dl vand
2-4 spsk sukker alt efter hvor sød man ønsker dem ( jeg bruger 4 spsk )

- Pisk eddike, vand og sukker godt sammen.

- Læg agurkerne i et skoldet sylteglas/skål, og hæld eddikelagen over. Sæt låg på og sæt den i køleskabet. Lad det trække i min, 1 time. 

Tip: Hvis man ikke får spist agurkesalaten i løbet af et par dage, kan man evt tilsætte en lille smule atamon, så kan det holde sig i lang tid på køl, bare man huske at bruge en ren gaffel hver gang man tager fra glasset/skålen.

Server med kogte kartofler, og evt, rødkål, franske kartofler og brunede kartofler.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar