fredag den 22. marts 2019

Chokoladekage med jordbærmousse og gele


I sidste uge havde jeg købt en stor bakke jordbær, og bestemte mig for at nogen af dem skulle bruges til en kage. Det var egentlig planen at jeg ville lave en jordbærtærte, men den har jeg bare lavet så ofte, derfor blev det denne lækre sag.

Kagen er den berømte black magic kage, jeg bagte den i en springform, og skar den så over så jeg havde 2 bunde, den ene bund er røget i fryseren til en anden gang, eller måske til en omgang trøfler :-)

Det er nemmest at samle kagen i en kagering eller i en springform. Jeg samlede kagen i springformen jeg havde bagt kagen i, og satte så kageplast langs kanten, så mousse og gele ikke ville hænge i formen.

Black magic kage:

150 g hvedemel
250 g sukker
50 g kakao
1 tsk bagepulver
1 tsk natron
2 tsk vaniliesukker
1 æg
1 1/4 dl færdig afkølet kaffe
1 1/4 dl mælk
½ dl neutraol olie ( jeg bruger raps)

- Bland alle de tørre ingredienser i en skål, og tilsæt derefter resten og rør/pisk godt sammen. Jeg bruger min elpisker.

- Hæld dejen i en smurt springform, og bag den i en forvarmet ovn på 200 grader i ca 40-45 minutter ( tjek med en kødnål om den er færdig)

- Lad kagen køle helt af inden du deler den. Ønsker du en tykkere bund, kan du selvfølgelig også bare lade være med at dele den.

Jordbærmousse:

500 g friske jordbær ( skåret ud i mindre stykker)
½ tsk vaniliepulver ( ikke sukker)
2 spsk flormelis
½ dl vand
4 blade husblas
1/4 liter piskefløde ( pisket til skum)

- Læg husblas i blød i koldt vand

- Hæld jordbær, vand, vanilie, og flormelis i en lille gryde/kaserolle. Kog det op og kog et par minutter til jordbærene er mørre.

- Fjern evt skum på toppen af jordbærmassen, og gik den en tur i blenderen eller med en stavblender. rør den udblødte husblas i den varme jordbærmasse, sørg for at røre godt rundt, så det hlee bliver opløst. Sæt jordbærmassen på køl.

- Når jordbærmassen er helt kølet af, men stadig ikke er stivnet, vendes den forsigtigt med flødeskummet.

Jordbærgele:

500 g frosne jordbær
1 dl vand
4 blade husblas.

- Hæld de frosne bær og vand i en lille gryde/kaserolle, og bring det i kog. Lad det koge et par minutter, og hæld det så over i en sigte over en skål, og lad det drykke godt af.

- Læg husblas i blød i koldt vand i 5 minutter.

. Bland husblas med væsken fra de kogte jordbær , og bland godt sammen. ( selve bærene skal du ikke bruge) .


Når du skal samle kagen er det vigtig at kagen er kølet helt ned.

- Kagen lægges i springformen, og der sættes kageplast rundt i kanten. Moussen hældes over kagen, og den sættes på køl i min 2-3 timer.

- Når moussen har sat sig, hældes den afkølede gele over moussen, og kagen sættes på køl igen til geleen har sat sig. Jeg lavede kagen dagen før den skulle spises.  Hvis geleen er stivnet, kan den zappes kort i mikroen til den bliver flydende igen, så skal man bare lige vente på den er kølet ned, før man hælder den over kagen.

Jeg valgte at pynte kagen med hakket usaltet pistacie, kandiseret viol og hvid chokolade, men man kan jo pynte med lige præcis det man ønsker eller kan lide :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar