fredag den 16. maj 2014

Kyllingruller med flødekartofler


Igår fik vi denne skønne ret til aftensmad, det smagte super lækkert, og det er helt sikkert noget jeg skal lave igen, både sammen og hver for sig.

Næste gang vælger jeg dog nok at lave kyllingen i ovnen , det tror jeg altså er nemmere og så sviner det heller ikke så meget :-)

Kyllingeruller:

2 store stykker kyllingbryst
8 stk. bacon i skiver
Tomatpesto
Frisk revet parmesan
Frisk oregano

- Kyllingbrysterne skæres over på langst, således at de bliver til 2 filetèr. Derefter bankes de flade mellem to stykker plastik ( jeg skar en frysepose op, og bruge kagerullen til at banke med)

- Der smøres pesto ud på kyllingen, sørg for det ikke bliver et for tykt lag, da det så bliver besværligt at rulle.

-Riv noget frisk parmesan udover pestoen, og læg friske blade oregano på ( jeg brugte 4 store blade oregano pr. stk. kylling).

- Rul forsigtigt med stramt kyllingen sammen , og sno 2 stk. bacon omkring hvert stykke kylling. Sørg for at bacon samlingen er på samme side af kyllingen

- En pande varmes op, og kyllingrullerne lægges med baconsamlings-siden nedad, og vendes jævnligt og steges på alle siderne til kyllingen er gennemstegt.

- Inden servering skæres de ud i skiver.

Inden kyllingrullerne skæres ud, ser de sådan her ud:



Flødekartofler:

Kartofler ( skåret i tynde skiver, jeg ved ikke lige hvor mange jeg brugte)
1 stort forårsløg (skåret i tynde skiver)
2½ dl. fløde
Friskrevet muskatnød
salt/peber
6 små folieforme ( dem man kan bruge til muffins, chokoladefondant osv)
Lidt til at smøre formene med ( jeg bruger sprayen fra ama)

- Smør folieformene, og læg et læg kartofler i. Drys lidt forårsløg udover, læg et lag kartofler mere på, og fortsæt sådan til formen er fuld. Krydder med salt/peber og muskat, og hæld fløden over.

- Bages i ovnen ved 175 grader varmluft i 30-45 minutter. ( sørg for at have noget under formene, da det godt kan "koge over" .

Når kartoflerne skal vendes ud af formen, tager man bare en ske eller kniv, og lige køre langs kanten hele vejen rundt. Derefter vendes formen på hovedet, og ved et let tryk på bunden af formen, kommer kartofler ud.

Når kartoflerne kommer ud af ovnene ser de altså ikke super kønne ud, i hvert fald ikke hvis fløden er " kogt over", men det kan man jo heldigvis ikke se når de bliver anrettet :)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar