torsdag den 15. maj 2014

Hveder


Ja det er måske lige sent nok at gå igang med hvederne til i aften, men det kan godt nåes endnu. Jeg har lige hevet disse skønne basser ud af ovnen, og er du vimmer hvor dufter her dog bare skønt.

Jeg regner med at smutte ind til naboerne, og lige give dem en lille pose, så jeg håber ikke de har fået købt hveder til i aften.

Opskriften fandt jer HER , men skriver den som jeg lavede dem.

Hveder:

100 g. gær
5 dl letmælk
120 g. smør
1 spsk groft salt
1 dl. sukker
2 æg
1 tsk kardemomme
Ca. 1 kg hvedemel.

- Smelt smøret i en kasserolle, tilsæt mælken og varm op til det er lunken .

- Put gæren i en skål ( jeg brugte røremaskine) ,og hæld mælk/smørover og opløs gæren heri.

- Tilsæt salt, sukker og æg,og rør det godt rundt

- Bland kardommen i melet, og tilsæt melet lidt af gangen og ælt godt igennem. Jeg tilsatte lidt ekstra mel, men dejen skal være let klistret, men stadig blød og sammenhængende.

- Hæver overdækket i ½ time.

- Ælt dejen godt igennem på et let meldrysset bord, og stil den til hævning i yderligere ½ time.

- Del dejen op i boller ( jeg fik 29) , og sæt demi en bradepande beklædt med bagepapir. Boller skal IKKE røre hinanden.

- Stilles overdækket til hævning i ca. 1 time , de skal hæve til de er godt vokset, og nu er sammenhængende.

- Bages ved 175 grader varmluft i ca. 20 minutter.

5 kommentarer:

  1. De ser godt nok lækre ud, dem kunne jeg godt tænke mig at prøve. 100g. gær er ret meget, kan man smage det?

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også super lækre, og nej de smager ikke af gær 😊

      Slet
    2. Jeg bagte dem i går, de blev super flotte, og smagte rigtig godt. Tak for opskrift

      Slet
    3. Det var da så lidt, og ja de er nemlig bare super gode 😊

      Slet