lørdag den 5. februar 2011

Min aller første fondant kage.

Ja, nu har jeg jo længe ville igang med at prøve med fondantkager, og nu skulle det være.. Jeg er dog slet ikke tilfreds med resultatet, men når det nu er den første af slagsen, er det vist okay, og den smagte himmelsk.. Kagen er en chokoladekage der er skåret over, og så er der jordbærmousse imellem. den er så smurt op med Nutella smørcreme, og beklædt med fondant.

Chokoladekage:

150 g smeltet afkølet margarine.
600 gr. sukker
4 æg
600 gr. mel
50 gr. kakao
2 dl kærnemælk
4 dl. letmæk
2 tsk. bagepulver
2 tsk natron
1 tsk vanilje
100 gram hakket mørk chokolade
-Æg og sukker piskes hvidt og luftigt.
- De tørre ingredienser blandes sammen, og røres i , skiftevis med margarinen. til sidst hældes mælken i, og dejen hældes i en smurt form.. Det er en ret stor portion, jeg havde nok dej til både en springform og en brødform , og den hæner rigtig godt..

- Dejen hældes i den smurte form /forme , og bages ved 175 grader varmluft i ca.45 min ( alt efter form, ovn osv)

Jordbær mousse:

ca.300 gram frosne jordbær
ca.3 dl piskefløde
5 blade husblas.

I denne mousse har jeg brugt mere husblas , end i den til mine cupcakes, da den gerne skal være god fast, for at kune holde formen indeni kagen, både når man samler, men også når man skære..

- Bærene koges til de er godt møre , og hældes derefter i en sigte der er over en skål, og man moser saften ud af bærene med en ske.

- Den opblødte husblas tilsættes bærsaften, og kommes i mikroen i 10 sekunder, hvorefter der piskes med et piskeris, hvis der kommer lange strenge , skal den lige have 10 sekunder mere i mikroen.

- Fløden piskes til skum, og den afkølede bærsaft vendes forsigtigt i, og moussen stilles på køl i min.30 minutter. Det er vigtigt bærsaften ikke er for varm, da fløden så skille og gryner, den må heller ikke være blevet iskold, så den er stivnet helt, men den må gerne være lidt tyk...

Nutella smørcreme:

175 gram nutella
175 gram flormelis
175 g. blød usaltet lurpak smør

- smør og nutella hældes i en skål og blandes godt sammen. Derefter tilsættes flormelisen lidt efter lidt, og det hele røres godt sammen, til det har en ens farve og cremet konsistens.
.

1 kommentar: