lørdag den 5. februar 2011

Super lækkert spelt rugbrød..

Jeg har jo min egen yndlings blog herinde, og der fandt jeg denne skønne opskrift på dette lækre rugbrød, har snupset den fra http://krissers-cookiecrumble.blogspot.com/ .
Ved altså ikke lige hvorfor det ligner der er en hvid kant i toppen af brødet, for det var der altså ikke :-)
Det bliver bare super lækkert, både blødt og saftigt, mums... næsten gang det skal bages, tror jeg at jeg vil prøve at putte lidt reven gulerod i ..

Spelt rugbrød:

25 g. gær
2 dl. vand
2 dl. kærnemælk
1½ tsk. salt
1 spsk. honning
200 g. rugmel
100 g. groft rugmel
150 g. groft speltmel

Gær opløses i vand og kærnemælk, salt, honning og rugmel tilsættes.
Herefter kommes speltmel i, lidt efter lidt til dejen er ens hele vejen igennem. Husk at dejen ikke skal være alt for fast, men stadig skal klistre lidt til hænderne når det æltes.

Dejen sættes nu til side, og hæver i ca. 1 time, hvorefter det kommes i en brødform, pensles med vand og bages på nederste rille i ovnen ved 180 grader i ca. 40-50 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar