tirsdag den 22. maj 2012

Trekorns-boller



Jeg er begyndt at bage alt vores brød selv, da det simpelthen er for dyrt at gå og købe, og så smager hjemmebagt brød altså også meget bedre.. Jeg har så googlet som en gal efter trekorns boller, og syntes ikke rigtig jeg kunne finde noget, smarte her opdagede så bagefter at der jo er en opskrift bagpå posen med trekorns blandingen, så den valgte jeg bare at bruge. Og har efterfølgende brugt samme opskrift endnu en gang, for hold nu op hvor blev de gode, simpelthen så luftige og bløde, og de var stadig lige bløde dagen efter.. Jeg glmete godt nok også de stod til hævning, både før og efter de var formet til boller, så de fik altså lige hævet lidt ekstra tid, men det blev de da ikke dårligere af :-) Jeg skriver opskriften som jeg lavede den.

Trekorns-boller:

200 g. trekornsblanding
2 dl kogende vand
2½ dl vand
50 g gær
1 æg
5 g salt
40 g sukker
100 g flydende margarine
750 g hvedemel.

- Trekorns blandingen kommes i en skål, og det kogende vand hældes over.  Blandingen skal trække i ca. 1 time til kernerne er bløde ( 2 gang jeg lavede dem kogte jeg bare en "grød", det gik lidt hurtigere, men jeg skulle til gengæld også bruge mere mel denne gang)

-  Gæren opløses i vandet, og trekorns "grøden" tilsættes...

- Salt, sukker, æg og margarine tilsættes.

- Melet kommes i lidt af gangen , dejen skal være blød uden at klistre. Dejen æltes godt igennem.

- Lad dejen hæve overdækket med et viskestykke i ca. 45 minutter.

- Dejen formes til boller, og puttes på en bageplade beklædt med bagepapir. Efterhæves i ca. 45 min.

- Bages i en forvarmet ovn på 175 grader varmluft i 10-15 minutter.

2 kommentarer:

  1. Nøøjh, hvor kunne jeg godt lige bruge sådan en på min madpakke nu!!!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, de smager virkelig også godt, er blev virkelig overrasket over hvor bløde de var.. Tror også det kunne være lækkert med reven squash eller reven gulerod i...

      Slet