fredag den 21. oktober 2011

Æblegrød..



I søndags var vi til min lillebrors fødsesldag , og jeg gik derfor på æblerov i min mors have.. Æblerne er ikke særlig pæne i år, min mormor mener det er pga. alt det regn vi har haft.. Der hang mange æbler på træet som var rådne, men der var som altid rigtig mange æbler, så det var let at finde nogen der ikke var rådne.. De var dog stadig ikke super pæne udenpå, så jeg vidste med det samme de skulle bruges til noget, og ikke bare spises rå.. Da jeg skrællede dem til grøden, var de dog helt fine og sprøde når bare skrællen var fjernet...

Jeg tror der var ca. 6 kg i den pose jeg fik med hjem, brugte 3 kg. til grød og der er ca. det samme tilbage, som jeg tror bliver til endnu en portion grød i dag... I aften skal vi have gammeldaws æblekage, og resten ryger i fryseposer og så i fryseren , og så har jeg til bagning osv igennem vinteren...

Jeg tog lige en lille smagsprøve af grøden igår, og hold nu op den blev god.. Den blev både frisk, syrlig og sød på samme tid.. Jeg valgte dog at bruge halvt så meget sukker, som kogebogen ellers "dikterede" man skulle bruge, og det var bestemt det rette valg.. Jeg tilsætte desuden også lidt citronsaft, ikke noget der kunne smages, men for at forhindre grøden blev brunlig..

Prøv lige at klik på billedet af den færdige grød, og se de smukke sorte vaniljekorn, mmmmmm..

Er der forresten nogen der kan se hvilken sort det mon er?

Æblegrød:

3 kg. æbler
200 g. sukker
1 stang vanilie
2 dl. vand
Citronsaft

- Æblerne skrælles og kernehus fjernes, og de skæres i mindre stykker. ( jeg valgte at putte vand og lidt citronsaft i gryden det skulle koges i, for at undgå æblerne blev brune , inden grøden skulle koges, hældte jeg så bare vandet fra, og tilsætte det vand der nu skulle i).

- Vaniliestangen flækkes , og kornene tages ud og puttes ned til æblerne og vandet, den tomme vaniliestang puttes også med, da den stadig kan tilføje masser af smag... Jeg tilsatte også lidt citronsaft her , ikke noget der giver smag, men for at forhindre grøden bliver brunlig i det, jeg brugte vel ca. 2 tsk.

- Æblerne koges til de er møre, og det hele smatter ud til en fin grød... Her tilsættes sukkeret så, og der røres godt rundt i grøden, til sukkeret er smeltet... Grøden er nu klar til at komme på køl eller frys :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar