fredag den 21. oktober 2011

Jordbær marmelade.. Smagen af sommer :-)


Jeg er ved at få ryddet lidt ud i fryseren, så der kan blive plads til julens stege, fugle osv  :-) Derfor besluttede jeg mig for at bruge de jordbær fra i sommers, som jeg havde derinde.. Og åh ha, det smager jo simpelthen bare af sommer....

Det ene glas skal lige have en fin stof hætte på, og gives som gave i morgen, sammen med andre lækkerier...  De 2 andre glas skal vi selv nyde herhjemme :-)

Jeg bruger altid Mette blomsterbergs opskrift, dog har jeg altså skåret ned på sukkeret, syntes det er ekstrem voldsomt at hun bruger lige dele bær og sukker, og har afprøvet det, det gav en hvinene sød marmelade, som bare røg i skraldespanden...

Så jeg skriver opskriften som jeg laver den :

1 kg. jordbær
500 g sukker
1 dl. vand
Geleringsmiddel ( kig på posen hvor meget du skal bruge)
Atamon til at skylle glassene i..

- Sukker bær og vand hældes i en gryde, og bringes i kog uden låg.. Skal koges i ca. 20 minutter.. Sørg for at røre lidt rundt ind imellem..

- Nu er vi så ikke til hele bær i marmeladen, så når bærene har kogt de 20 minutter, tager jeg en skål og en sigte, og hælder "massen" over... Så kan man let fjerne skummet fra den smukke røde væske.. Derefter blender jeg bærene, og røre dem i væsken...

- Tilbage i gryden med det hele, og så geleringsmiddel i, og følg anvisningen derpå..

- Til sidst hældes marmeladen på skoldede atamon skyllede glas , og låget lukkes straks, og glassene stilles i køleskabet...  Jeg bruger en øse, så der ikke kommer marmelade på kanten..

2 kommentarer:

  1. Det ser super lækkert ud! :) Lige på et frisk stykke franskbrød!Nam nam!

    SvarSlet
  2. Har lige smagt på det, og hold nu op det er godt.. Mums... Elsker hjemmelavet marmelade :-)

    SvarSlet