lørdag den 23. april 2011

Jordbær tærte.


I dag har jeg lavet denne skønne tærte. Jeg spurgte igår kæresten, om vi ikke kunne køre i plantorama i dag, og kunne hurtigt se han ikke ligefrem tænkte: Jo lad os da det ! .. så jeg skyndte mig straks at bestikke, i for af jeg lovede ham at lave en jordbær tærte, hvis vi kunne køre derud , hehe...
Geleèn ser altså lidt grumset ud på billederne, men det er den ikke i virkeligheden, men kameraet vil åbenbart bare drille.. Jeg har lavet det hele fra bunden, pånær kagecremen jeg brugte til at blande op med piskefløde til cremen på tærten..

Bund:

Mørdej:
150 g hvedemel
100 g smør
50 g sukker
½ sammenpisket æg

fyld:
100 g smør
100 g sukker
100 g ren rå marcipan ( revet på rivejern)
½ sammenpisket æg.

- Ælt mørdejen sammen, og stil en på køl i 1 time.

- rør smør og sukker sammen, tilsæt den revne marcipan og det halve æg og bland godt.

- Rul mørdejen ud og put den i en smurt tærteform ( jeg brugte en engangs folieform) , og fordel fyldet ovenpå

- Bages ved 200 grader i ca. 20 min.

Creme:
½ pose dr.oetker kagecremes pulver
2½ dl mælk
2½ dl piskefløde

- Pisk mælk og kagecremes pulveret sammen , pisk i ca. 1 minut til massen bliver "stiv".. Stil den på køl i a. 20 min.

- Pisk fløden , og vend den herefter forsigtigt i kagecremen.

Jordbær gele` : ( der er til mere end 1 tærte, jeg smed resten i fryseren)

1½ pose frosne jordbær
4 ark husblas

- Hæld de frosne jordbær i en gryde og kog dem op..

-Hæld jordbærene over i en sigte over en skål.. Når de har stået og dryppet af, moser du lige lidt med en ske.

- Den opblødte husblad og jordbær saften hældes i en skål der tåler mikro ovn, og det puttes i mirkoen i 10 sekunder, derefter piske piske piske.. Hvis du kan trække strenge op af væsken, skal du lige give det 10 sekunder mere ..

smeltet chokolade til kagebunden..

Den afkølede kagebund pensles med smeltet mørk chokolade. Når chokoladen er størknet ,fordeles cremen over bunden ( jeg brugte ikke det hele) , halverede jordbær ligges på, og til sidst pensles jordbærene med geleèn ( den skal stadig være let flydende, er den for stiv, så i mikroen i 10 sekunder, piske piske piske, er den stadig for stiv, 10 sekunder mere osv). Jeg brugte lige en teske til at fylde de fleste "huller" ud med :-)

Derefter stille kagen på køl , til gelen er stivnet, og kan nu serveres :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar