lørdag den 9. februar 2019

Farseret porre


En god gang mormormad er altså bare lækkert ind imellem, i dag har vi fået farseret porre med kartofler, brocolli og sovs :-)

Farseret porre:

500 g hk. svinekød
1 løg ( finthakket)
1 æg
1 spsk hvedemel
1 tsk salt.

2 porre
Rasp
Fedtstof til stegning

- Rør alle ingredienserne godt sammen, og sæt farsen på køl 30-60 mimutter.

- Skær toppen af porrene, og pil det yderste lag af. Sørg for at rense porrene godt, så der ikke sidder rester af jord. Hver porre deles i 3 stykker.  Jeg gemmer topstykket til gryderetter, tærte osv .

- Kog porrene i ca. 5 minutter, hæld dem i et dørslag og overhæld med koldt vand, lad dem dryppe godt af.

- Tag en klump fars i hånden, og mas den flad. Læg et stykke porre på farsen, og pak farsen omkring porren. Rul til sidst den farserede porre i rasp. 
Jeg syntes denne metode er MEGET nemmere, end at lægge rasp på et stykke bagepapir, så fars og porre, og så rulle sammen.

- Steg porrene på alle 4 sider i fedtstof på panden. Jeg gav dem ca. 15 minnutter på panden, og så fik de 15-20 minutter i ovnen på 175 grader varmluft. Så steger de færdig i ovnen, og holder sig varme mens man laver sovsen.

Sovs:

5 dl vand
2½ dl mælk eller fløde
Salt
Jævning
Citronsaft og lidt sukker, eller ribsgele.
Kulør

- Når porrene er taget af panden og puttet i ovnen, hældes de 5 dl vand på den varme pande, og panden koges godt af så alt smag kommer i sovsen. Lad det koge i 5-10 minutter.

- Hæld væsken gennem en sigte over i en kaserolle, og tilsæt mælk/fløde,  og kulør. Når væsken koger jævnes den ( jeg bruger maizena sovsejævner da jeg syntes det er nemmest) . Jeg tilsatte også lidt af kogevandt fra kartoflerne, vel ca. 1 dl.

- Smag sovsen til med salt , sukker og citron ( eller ribsgele ) . Der skal ikke særlig meget sukker og citron i, ca. 1 tsk sukker, og måske halvdelen af en halv citron. Jeg plejer at bruge ribsgele i stedet, men havde ikke mere.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar