tirsdag den 19. februar 2019

Fuldkornsburgerboller med hvid hvede


Den anden dag fik vi frikadellesandwich, så der skulle selvfølgelig også bages en portion burgerboller. Jeg lavede 4 store burgerboller da vi kun er 2 personer i hjemmet, er I flere ganger I jo bare opskriften op.
Selvom de er bagt med hvid hvede, blev de så lækre luftige og bløde, heldigvisi fik jeg skrevet ned hvad jeg puttede i, så jeg kan lave dem igen en anden gang, og kan dele opskriften med jer :-)

4 stk store burgerboller:

2 dl lunken vand
1 dl tykmælk
25 g gær
½ tsk bageenzym ( kan undlades)
½ tsk salt
1 tsk sukker
50 g blødt smør
325 g hvid hvede

Æg til pensling
Sesamfrø

- Gøren røres ud i vandet.

- Tykmælk, sukker og salt tilsættes og der røres godt rundt.

- Bageenzym, mel og smør tilsættes, og dejen æltes godt igennem. Jeg lod den ælte i ca. 15 minutter på min røremaskine.

- Dejen stilles til hævning i 30-45 minutter.

- Form dejen til 4 boller og tryk dem godt flade. Bollerne efterhæver i 20-30 minutter


- Bollerne pensles med sammenpisket æg og drysses med sesamfrø.

- Bages ved 200 grader varmluft i ca. 15-20 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar