søndag den 10. februar 2019

Fuldkornsboller med kartoffel



Jeg bager det meste af vores brød selv, både fordi jeg elsker at bage, men også fordi jeg så ved hvad der er i , og så dufter det jo bare skønt når man hiver nybagte boller eller brød ud af ovnen :-)

Jeg havde en rest kartofler fra aftensmaden igår, og en rest tykmælk i køleskabet, og det blev så brugt til disse boller. Har man ikke tykmælk kan man bare kun bruge vand, eller erstatte de 2 dl tykmælk med f.eks ymer, yoghurt naturel osv.

Kartoffelboller:

50 g gæt
3 dl lunken vand
2 dl tykmælk
1 tsk salt
2 spsk neutral olie ( jeg bruger raps)
300 g revet kogt kartoffel
300 g durummel
50 g poppede durumkerner ( kan undlades)
1 tsk bageenzym ( kan undlades)
500 g hvid hvede.

- Rør gæren ud i vandet, og tilsæt tykmælk, olie og salt, rør det godt sammen.

- Tilsæt de andre ting og ælt dejen godt igennem, jeg ælter den 10-15 minutter på min røremaskine.

- Lad dejen hæve i 30-45 minutter.

- Form dejen til boller, og sæt dem på en bageplade . Jeg bruger en hulplade der bliver sprøjtet med fedtspray, men de kan også sagtens bages på en alm. bageplade beklædt med bagepapir.

- Lad bollerne efterhæve i ca. 30 minutter.

- Bages ved 250 g varmluft i ca. 15-20 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar