onsdag den 20. februar 2019

Frugttærte med mazarinmasse


Igår bagte jeg denne skønne tærte med lækker sprød bund, blød creme og frisk frugt på toppen. Min mand skulle ind til en ven i dag, og fik det meste af den med derind.

Formen jeg har brugt er en tærteform med løs bund der måler 35*11 cm. Jeg er blevet KÆMPE fan af tærteforme med løs bund, det ser altså bare lidt pænere ud når man kan servere tærten uden tærtefad.

Frugttærte:

Bund:

Mørdej:
150 g hvedemel
100 g smør
50 g sukker
½ sammenpisket æg

Fyld:
100 g smør
100 g sukker
100 g ren rå marcipan ( revet på rivejern)
½ sammenpisket æg.

Topping:

Mørk chokolade
2 dl piskefløde
Vaniliecreme ( kog den selv, eller brug det man kan købe der bare skal piskes med mælk)
Frugt

Jordbærgele:

½ pose frosne jordbær ( 200 g)
3 blade husblas

- Ælt mørdejen sammen, og stil en på køl i 1 time.

- Rør smør og sukker sammen, tilsæt marcipan og det halve æg og bland godt.

- Rul mørdejen ud og put den i en smurt tærteform. Der var en klump mørdej i overskud, den er puttet i fryseren , så har jeg til at lave et par små portionstærter en anden dag :-)

- Fordel mazarinmassen i mørdejlsbunden.

- Bages ved 200 grader i ca. 25 min. Den skal være fin og gylden i overfladen.

- Lad kagen køle af, når den er kold smøres den med smeltet mørk chokolade.

- Hæld de frone jordbær i en lille kasserolle og lad dem koge op. Jeg lader komfuret stå tændt på 5 , mit komfur går til 9.

- Sæt husblas i blød i koldt vand mens du koger bærene op. Når jordbærene koger tages de af varmen. Sæt et dørslag over en skål, og hæld jordbær og væsken over, lad bærene dryppe godt af, du skal kun bruge væsken.

- Bland den varme jordbærvæske med husblas, og sæt det på køl så det kan køle ned.

- Pisk fløden til flødeskum, og vend den med vaniliecreme. Jeg bruger ca. 50/50  af begge dele.

- Sprøjt eller smør vaniliecremen ud på kagebunden når chokoladen er størknet , og pynt med det frugt du har lyst til.

- Afslut med at pensle kagen med den afkølede gele, og sæt kagen på køl til gelen er størknet. Skulle geleen nå at størkne helt, kan man let lige zappe den 5 sekunder af gangen i mikroen, så den smelter igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar